tirsdag 7. oktober 2014


Multe smule pai
Det var utrolig luksus å kunne har plukket så mange multe at de blir brukt til en smule pai. Multe er et utsøkt råvarer – fjellets gul, eller Norges dyreste bær. De er spist til kun spesiell anledninger og jul. Men hvis du spør, og folk er ærlige, smake multe egentlig ikke særlig spennende, og er spist skjult i mye pisket krem og sukker. Multe inneholder mange vitaminer, kostfiber og er rik i antioksidanter. Jeg skal ikke være negativt mer til multe, for alt jeg mente og hadde hørt var snudd på hode da jeg smakt min smule pai. Vi hadde ganske mange av de og ikke mer plass i frysen. Det eneste mulighet var, til finner på noe kreativt til å bli kvitt de. Ekstravagant men helt sånt. Smule eller krum lager jeg alltid med et lik blanding av sukker, mel og smør. Men for et litt ekstra spenningen, brukte jeg havregryn og brun farin i tillegg, og rør sukker (Demerara) som er et fornuftig valg. Jeg hadde gledet meg til rester med yoghurt til min frokost, men dessverre var det ikke en krum igjen.

Cloudberry crumble
It is total luxury to have picked so many cloudberries that I used them in a crumble. Cloudberries are a heavenly ingredient – mountain gold, or Norway’s most expensive berry. They are eaten only on special occasions and Christmas. However, if you ask, and people answer honestly, the cloudberries do not really have much taste, and are served disguised in whipped cream and sugar. Cloudberries are a rich source of several vitamins, fibre and antioxidants. I will not be negative anymore about cloudberries, as everything that I had meant or heard, was turned on its head when I tasted this cloudberry crumble. We really did not have more space in the freezer and the only option was to find something creative to get rid of them. Extravagant but true. I always make the crumb with an equal quantity of sugar, flour and butter. However, for an extra element of surprise, I added oats, brown sugar and used raw sugar, which is a “smarter” choice. I had been looking forward to some leftovers to have with my yoghurt for breakfast, but unfortunately, there was not a crumb left.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trenger du oppskrifter, råd eller tips? Legg til kommentar.