tirsdag 30. september 2014


Svinekoteletter med erter puré

Jeg er glad i svinekjøtt og bruke det ofte i hverdagen. Nakkekotteleter er så god, enten på grill i sommer, i ovn eller på stekepanne. Det er noe med fettet som gi den ekstra smak og holder kjøttet saftig. Vanlig koteletter er i min mening litt tørre. Røykt eller ferdig marinert bruke jeg aldri. Marinering er veldig godt for alt slags kjøtt, men marinaden bur vi lage selv. Jeg gjøre det i hvert fall. For en hverdags middag en nakkekottelet, krydret med salt og pepper og brunet i stekepanne er billig og greit, smaker, og i kort tid er fiks ferdig. Vi hadde nye vri til tilbehør i går kveld da jeg kom på en grov erter puré. Erter er nydelig og er den eneste grønnsak jeg kjøpe frossen. Minst en pakk på enhver tid har jeg i fryseboksen, i tilfelle. Erter pure var laget på følgende måte - fres vårløk i smør, tilsett frossen erter, kylling buljong, salt, pepper, persille og mynte. Kjør alt sammen gjennom stav mikser og tilsett noe dråper fersk sitron. Så frisk i begge farge og smak.

Pork chop with mashed peas

I really like pork, and use it often during the week. The neck chop is so good, either BBQ’d  in summer, in the oven or in a frying pan. The fat gives it extra taste and keeps the meat juicy. That is just the way it is. Regular cuts are in my opinion a bit dry and I never buy smoked or shop marinated pork. For a weekday dinner, neck chops with salt and pepper and browned in a frying pan are cheap, good, and tasty, and in a short time are ready. We had a new twist on the accompaniments’ last evening when I came upon a new chunky mashed pea recipe. Peas are yummy and the only vegetable that I buy frozen. You can find at least one packet in my freezer at any one time, just in case. This pea mash was made in the following way – fry up a shallot with butter, add frozen peas, chicken stock, salt, pepper, parsley and mint. Blend it into a chunky purée with a kitchen machine before adding a few drops of freshly squeezed lemon juice. It is so fresh, in both colour and taste.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trenger du oppskrifter, råd eller tips? Legg til kommentar.