torsdag 18. september 2014


Det er nesten 20 år siden at jeg først kom til Norge. I am not from here. Det er også grunn for at jeg skriver litt rart med grammatikk feil innimellom. Jeg kommer fra Sydney, Australia men den historie må du venter for. For hvert år som går, sette jeg større pris på alle fire sesongene vi opplever. Ja må vel innrømme at sommer er min favoritt, særlig med den vidunderlig vær vi har hatt i år. Og sommeren ser ikke ut til ta slutt, hvis vi kan stole på værmeldingen. Uansett dagene er varm og vi bade i solskinn, er natene kaldere og fuktig. Gress er våt med en gang solen gå ned og den dampe om morgen. Bladene har begynt å skifte farge og falle ned. Det er sopptember! Alltid sent ut, gikk jeg glipp av arboretets soppens dag og neste arrangement er sopp tur med Soppforreningen i Bergen, 5 october. Det passer heller ikke for oss – Høst ferie. Jeg ønsker at jeg kunne alle sopp typene men høre om hvor farlig det er vis du plukke feil. En dag skal jeg søke hjelp og veiledning fra ekspertene og det smakke å få det her ute i nærmiljø. Det er alltid neste år. I mellom tiden, som de fleste, jeg holder meg til safe sorter i butikken som er merket. Jeg kjøpe massevis av kantareller for tiden da de er billige nå og fra erfaring gå det helt utmerket å fryse de ned. Nå jeg trenger en hånd full, de er alltid «på lager» og jeg bruke de i frossen tilstand og rett oppi stekepanner og sausen. En god og tykk sopp suppe er alltid godt. Suppen var laget med en kombinasjon av kantareller, sjampinjong og aroma sopp, og med en dash hvitløk, kylling kraft, rømme og fløte, smakte det helt vidunderlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trenger du oppskrifter, råd eller tips? Legg til kommentar.