mandag 15. september 2014


Som et barn i Australia, jeg husker godt vår sondags middag. Sau har de masse av i Australia og «Roast leg of lamb» vår på meny hos oss en gang i uken. Det jeg husker alle mest var at jeg gledet meg til matpakken på mandag. Da var det skiver med lam rester med ketchup. Dette var meget spennende, da ellers, var det øst med ketchup resten av uken. Mamma laget «Sunday Roast» akkurat som mormor gjorde og Poteter, Gresskar og Gulrøtter var lagt nede i steke brett og stekt på lang tid så de kunne suge seg til alt den deilig smaken av lammelår og ikke minst suge seg til alle den fett. Vi får ikke snakk om brun sausen laget av den velsmakende lammefett og hvor mange kalorier vi fikk i oss hver sondags kveld. Det er gode minner. Nå er lam på sitt beste i Norge og jeg laget lammelår til min familie i går kveld. Tilbehør var bevist litt sunnere en Mamma laget, men nesten like godt. Squash, basilikum og timian i Ratatouille plukket jeg rett fra hagen. Min egen mynte blader var brukt i ertene og, selvsagt lammelår er ikke lammelår uten rosmarin, også fra hagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trenger du oppskrifter, råd eller tips? Legg til kommentar.