fredag 26. september 2014


Jølster Røye

Helt tilfeldig, jeg var i en bydel jeg pleie ikke å handler mat i. Torsk skulle jeg kjøpe til middag uansett, og rett foran meg var en fiskebutikk. Skal jeg ta sjanse, eller skal jeg stikk innom min vanlige handlested hvor jeg vet råvarene er god og fersk? Butikken så greit ut den, så hvorfor ikke, og plutselig jeg befant men inne butikken blant et utsøkt utvalg av fisk og skalldyr. Den lille fiskebutikken hadde alt! Torsken var glemt da jeg festet øynene på noen mer spennende. «Er det fjell ørret?» sa jeg.  «Jølster røye, og i dag var den siste gangen jeg få levering denne sesongen» sa kjøpmann.  Yes! «Jeg ta to stykker» sa jeg bestemt tilbake. Valg angret jeg ikke på heller. Som oftest det enkleste er det beste, og med ingefær og lime smør lagt inne i fisken og et dryss salt, fisken var pakket inn i aluminiums folie og Jølster Røyen fikk sin siste reisen, rett inne til stekeovn.

Mountain trout from Jølster

Just by coincidence, I was in an area I do not usually buy groceries. I was going to buy fresh Cod for dinner regardless, and right in front of me was a fish shop. Should I take the chance, or should I pop in to my usual place where I know the fish is good and fresh? The fish shop looked okay, so why not and suddenly I was standing in the shop between a fantastic selection of fish and shellfish. This small fish shop had everything! The Cod was forgotten when I fixed my eyes on something more exciting. “Is that mountain trout?” I said. “Wild arctic røye from Jølster, and today was the last day that I will get a delivery this season,” said the shopkeeper. Yes! “Give me two” I said with confidence back to him. I did not regret my choice either. Often the simplest is the best, and with a ginger and lime butter inside the fish, and little salt, I packed the fish in aluminium’s folie and the Jøslter Røye had their last tour right into the oven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trenger du oppskrifter, råd eller tips? Legg til kommentar.