søndag 2. november 2014


Gresskar igjen? Sylt den
Den var Halloween for i år. Men ikke kast de gresskarene at du eller barnet har brukt tid og energi på med utskjæring av skremmende ansikter. Jeg håper at det er fremdeles gresskar igjen på butikkene frem til slutten av november, da den neste amerikansk tradisjon – Thanksgiving slå til. Jeg vår først introdusert til syltet gresskar da jeg først kom til Norge. Min mann hadde skryt hvor godt den var til kaldt svineribbe rester fra jul. Jeg kjøpte min første glass som var et tysk merke, og var enig med han at den var utrolig godt. Etter hvert, jeg begynte å sylte min eget gresskar og eksperimentert med å bruke den til flere formål. Men det var ikke før jeg ga vekk en glass til en god mat glad venn, at jeg fikk vite om et spennende dessert. Først, kutt vekk huden fra gresskar, kutt i små terninger og kok i vann til mykt. Sil. Skrell ingefær og kutt i fin strimler. Kok opp vann med ingefær og sukker. Ha ingefær i steriliserte glass og fyll med avkjølt ingefær sukker lake. Servere med en god vanilje is. Overask gjestene med en spennende rett på alle årstider.

 Pumpkin overs? Pickle it.
 
That was Halloween for this year. Do not throw away the pumpkins that you and the kids have used energy and time, cutting out scary faces. I am hoping that there will still be pumpkins left in the shops until the end of November, when it is time for the next American tradition – Thanksgiving. I was introduced first to pickled pumpkin when I first came to Norway. My husband had highly recommended it for cold left over roast pork belly from Christmas. I bought my first glass that was a German brand, and was in agreement with my husband that it was extremely good. After a while, I began to pickle my own pumpkin and experimented with using it in several ways. However, it was not until I gave away a glass to a good foodie friend, that I found out about an exciting dessert. First, cut away the pumpkin skin and cut it in small cubes. Cook the pumpkin in water until soft. Drain. Peel ginger and cut it in fine strips. Cook up some new water, add the ginger and sugar. Put the pumpkin in sterilised jars and fill with the cooled ginger sugar water. Serve it with a good vanilla ice cream. Surprise your guests with this exciting dish at any time of the year.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trenger du oppskrifter, råd eller tips? Legg til kommentar.